Největší chyby při vyjednávání

Nedaří se vám vyjednat si podmínky, které chcete, či máte problémy ve vztazích s klienty? Zamyslete..

Read more

Největší chyby při vyjednávání


Nedaří se vám vyjednat si podmínky, které chcete, či máte problémy ve vztazích s klienty? Zamyslete se nad typickým průběhem vašeho jednání.
 vousatý podnikatel
První, překvapivě častou, chybou je nebýt na jednání připraven. Základem úspěšného vyjednávání je mít jasnou představu o tom, čeho chcete dosáhnout. Kromě toho byste si také před vyjednáváním měli zjistit o protistraně všechny dostupné informace. Pakliže už někdo z vašeho okolí s vaším protějškem jednal, vyptejte se na průběh jednání, zjistěte si, jakým způsobem protistrana k jednání přistupuje, jak se v průběhu vyjednávání chová, a nezapomeňte si samozřejmě zjistit, jak předešlé jednání dopadlo. Pokud šlo předchozí jednání dobře a k oboustranné spokojenosti, je také možné si toho, kdo s vaším protějškem již spolupracoval, přizvat přímo k jednání.
 
Mnoho obchodníků dělá chybu i v tom, že druhou stranu berou jako soupeře, ne jako partnera. Zákazníci jsou zloději, investorům jde jen o vlastní prospěch, kolegům se nedá věřit, šéfové jsou jen pro vztek. Jakékoli ústupky jsou vnímány jako ztráta teritoria, které je nutné zabránit, a z jakéhokoli vyjednávání se stává boj o moc. Až příště půjdete na jednání, berte svou představu a představu protistrany jako dva výchozí body, a ne jako dva neslučitelné principy. To vám umožní nalézt s vaším partnerem společnou řeč, místo abyste se slepě pokoušeli dosáhnout svého.
 
Se slepou honbou za cílem je spojena i další častá chyba, kdy v průběhu jednání neposloucháte a nejste schopni flexibilně reagovat na změny v atmosféře. Pakliže dáváte v průběhu vyjednávání okázale najevo nezájem, může protistrana snadno nabýt dojem, že vám na dosažení jakéhokoli výsledku nezáleží. A v takovém případě nemá protistrana důvod, aby se o nějakou dohodu pokoušela ona. Proto v průběhu jednání naslouchejte, pište si poznámky, ptejte se a snažte se předvídat průběh jednání. To vám umožní vyhnout se nepředvídatelným zvratům a nečekaným situacím.
 muži s notebooky
V konečném důsledku tak platí pro obchodní jednání totéž co pro rozhovor s vašimi přáteli či rodinou. Udělejte si představu, co chcete říci, snažte se najít společnou řeč, naslouchejte a buďte pozorní. Buďte připraveni i na občasné neúspěchy, a berte je jako prostor pro zlepšení, nikoli jako osobní selhání.